Elado DMC-k

Magyar Delorean Klub fóruma
Avatar
sztriki
Időparadoxonelőállító
Időparadoxonelőállító
Hozzászólások: 370
Csatlakozott: 2009.08.29. 12:54

Re: Elado DMC-k

HozzászólásSzerző: sztriki » 2014.08.20. 02:29

Svájcban, Németországban, meg úgy általában nyugaton nem véletlenül olyan "rendesek" az emberek egymással. Ha valaki flexel vasárnap, feljelentik, megbüntetik.
Szóval nem vagyunk mi sem übermenschek, de azt is el lehet felejteni hogy máshol rendesebb emberek élnének.
Épp ez a lényeg, hogy ott keményen kordában tartják az olyanokat, amilyenek itthon milliószámra szabadon vannak eresztve, és azt csinálnak, amit akarnak. Nekem közben annyi jogom van, hogy fizessem az adót, és kész. Most kint Angliában olvasgattam a lapokat, pl. egy 15 éves kiscsaj eltűnt este 11-kor, 11.30-kor már az egész régióban le volt adva a fényképe az összes rendőrnek, 12.30-kor egy rendőrautóban ült, úton a szüleihez. Nálunk ennyi idő alatt négyszer lerázna a 107-et kezelő nemrendőr telefonos ügyintéző, hogy várjál 3 napot, mielőtt bejelentést teszel. Metrómegállóban két büdöslábú diszkópatkány bömböltette a magnóját, azonnal ott termett a kis, színesbőrű peronfelügyelő, és leoltotta őket. Tudta, hogy ha a legkisebb bántalom éri, akkor a két majmot bilincsben viszik el, ezért oda mert menni hozzájuk. Bármilyen bűntény gyanúsítottja fényképpel, teljes névvel, lakhely feltüntetésével ott van a lapokban. Van következménye a dolgoknak, ezért sokkal kevesebb negatív dolog éri a normális embereket.
Egyébként én is pont ezt csípem a tőlünk kulturáltabb államokban. NAGYON szigorúan vesznek mindent, viszont ennek egyenes ági következménye, hogy a törvényekkel szinkronban mozgó, azokat betartó emberek semmi hátrányát nem érzik, míg a törvénysértők nagyon keményen ráfaragnak.
Idehaza a hétköznapi dolgok közül például nekem a gyorshajtás és a traffipax az, ami bosszant. Mindenki állampolgári jogának tartja, hogy büntetlenül gyorshajthasson, s őt ne fotózza a "kö**ög rendőr", aki ide-oda amoda elbújva méreget. És hiába mondom nekik, hogy ha betartják a szabályokat (legalább nagy vonalakban), a rendőr nem fogja őket lefotózni, akár az út széli bokorból, akár a föld alól traffizik is. Meg ugye jönnek a dumával, hogy jó az út, meg hogy meg tud állni, meg látja, meg efféle. És itt sem érti, hogy ő egy állampolgár, az ő feladata a szabályok betartása. A szabályok meghozatala, felülbírálása meg az illetékes hatóság feladata, ne gondolja már hogy egy volán mögül ő majd ezt megteheti.
Tipikusan az jut erről eszembe, mikor a pályán száznegyvennel előz az ember, s megérkezik mögé az aktuális észlény olyan kétszáz körül és nyomja a dudát meg a fénykürtöt, meg van sértődve hogy feltartják. Nem egy ismerősöm van ilyen, s nem értik meg, hogy van aki szeret a szabályokkal összhangban közlekedni, ne várja el tőle, hogy az ő kedvéért majd 180-nal előz. Próbálom elmondani, hogy várja ki amíg száznegyvennel "eldöcög" a kamionkonvoj mellett, utána úgyis bemegy jobbra a "csigabajnok", de... nem érti. Szerinte aki lassú (értsd: nem megy kétszázat) az takarodjon a külső sávba, ne tartsa fel őt.
Szóval van hová fejlődni, hisz ez a mindennapi életnek csak egy ici-pici szegmense.
És most eszembe jutott (hozzászerkesztek) hogy tök érdekes, az amerikai azt mondja: "két órányira" van az úti célja. Nem azt, hogy mondjuk száz mérföld, vagy hogy "ha jobban megnyomom neki, másfél óra alatt ott vagyok". Más azért ott a szabályok tisztelete.
Trafipaxal kapcsolatban, Londonban relatíve ritka pl a trafi, engem ugyan intett már le radaros rendőr, hogy jóuram, 42-vel ment a 30-as területen, de általában fix kamerák vannak, amik:
-ki van általában táblázva, hogy speed cameras
-bazinagy sárga doboz, amit messziről lehet látni
-az úttesten jelzés van, hogy mettől meddig mér
Itt jön be, hogy nem csak az állampolgár, hanem a törvény emberei is más hozzáállásúak. Míg a fajszi kanyarban bokorban bújkál a rendőrkocsi, hogy minél több embertől zsebelhessék be a büntetést, addig itt egyszerűen rákényszerítenek arra, hogy az adott, veszélyesebb területen lassabban menj.
Egyébként a minap találtam egy interjút Fábryval, ő is ugyanezt mondta, hogy a törvény tisztelete egy nagy előrelépés lenne, ahelyett, hogy mindig mindenhol a nem lehetne -e, mi lenne, ha akkor ezt esetleg -e menne, illetve, ahogy ő mondta, hogy, ha a temze-parti kempingben ki van írva, hogy 10 feet, akkor nem verem le a sátram 10 lábnál közelebb, és én is elvárhatom, hogy az én sátramhoz sem fogják 10 lábnál közelebb leverni a magukét mások.

Avatar
Zeus SH
Időparadoxonelhárító
Időparadoxonelhárító
Hozzászólások: 823
Csatlakozott: 2010.11.26. 14:47

Re: Elado DMC-k

HozzászólásSzerző: Zeus SH » 2014.08.20. 07:58

Trafipaxal kapcsolatban, Londonban relatíve ritka pl a trafi, engem ugyan intett már le radaros rendőr, hogy jóuram, 42-vel ment a 30-as területen, de általában fix kamerák vannak, amik:
-ki van általában táblázva, hogy speed cameras
-bazinagy sárga doboz, amit messziről lehet látni
-az úttesten jelzés van, hogy mettől meddig mér
Itt jön be, hogy nem csak az állampolgár, hanem a törvény emberei is más hozzáállásúak. Míg a fajszi kanyarban bokorban bújkál a rendőrkocsi, hogy minél több embertől zsebelhessék be a büntetést, addig itt egyszerűen rákényszerítenek arra, hogy az adott, veszélyesebb területen lassabban menj.
Egyébként a minap találtam egy interjút Fábryval, ő is ugyanezt mondta, hogy a törvény tisztelete egy nagy előrelépés lenne, ahelyett, hogy mindig mindenhol a nem lehetne -e, mi lenne, ha akkor ezt esetleg -e menne, illetve, ahogy ő mondta, hogy, ha a temze-parti kempingben ki van írva, hogy 10 feet, akkor nem verem le a sátram 10 lábnál közelebb, és én is elvárhatom, hogy az én sátramhoz sem fogják 10 lábnál közelebb leverni a magukét mások.

Egyébként itt sem egyszerű a rendőröknek sem. A rendőrség (nevével ellentétben) az utóbbi pár évben inkább állami pénzbehajtó intézetként működik, s ráadásul nem megszokott munkahelyként, hanem parancsuralmi rendszerben. Tehát a rendőr azért traffizik ott, ahol traffizik, mert oda állították. Természetesen bizonyos mértékű szabadsága van, hogy az adott helyszínen hogyan helyezi el a mérőberendezést (vagy az azt szállító autót), de ott mér, ahol megparancsolták neki. És persze a "nem-rendőrök" azt sem mindig tudják, hogy ki van adva minden rendőrnek, hogy egy szolgálat alatt minimum mennyi bírságot KELL kiszórni. Ha nem teszi, következményei vannak. Szóval ők is kényszerítve vannak, bár azt is hülyeség lenne tagadnom, hogy igenis van olyan rendőr, aki élvezi hogy "lesből" büntethet. De ez csak a mostani fiatal rendőrökre jellemző, az "öregebbek" a parancs ellenére is igyekeznek tisztességesen játszani.
Haveromat jó múltkor útépítés miatt lezárt utcába küldték ki traffizni. Próbálta mondani, hogy "Az nem lesz jó...", de idáig jutott a mondatban, letorkolta a parancsnok, hogy ott mérjen ahol mondják, ne okoskodjon. Így kiment és egész nap szorgalmasan mérte az öttel mászkáló billencseket, úthengereket, sőt unalmában gyalogosokat is, mert sokszor ők voltak a leggyorsabbak.
Amúgy a magyar is jellemzően valahogy így értelmezi a sebességhatárt:
Kép
De persze a legnagyobb baj, ami tényleg baj ebben az országban, hogy amíg nem hal meg valaki, addig minden "bocsánatos bűnnek" számít (sokszor még olyankor is), s a hibás fél jogának érzi, hogy kibújhasson a felelősség alól, vagy ha ez nem megy, korlátlan mértékben enyhítve legyen a rá kirótt büntetés.
”Általános mozgósítást rendeltem el! Akinek nincs repülője, az legalább lőjön a levegőbe!”
Zapp Brannigen

Avatar
Jürgen
Időfigyelő
Időfigyelő
Hozzászólások: 126
Csatlakozott: 2012.08.12. 19:21
Tartózkodási hely: Lethbridge, Alberta, Kanada
Kapcsolat:

Re: Elado DMC-k

HozzászólásSzerző: Jürgen » 2014.08.20. 11:16

Egyébként én is pont ezt csípem a tőlünk kulturáltabb államokban. NAGYON szigorúan vesznek mindent, viszont ennek egyenes ági következménye, hogy a törvényekkel szinkronban mozgó, azokat betartó emberek semmi hátrányát nem érzik, míg a törvénysértők nagyon keményen ráfaragnak.
Idehaza a hétköznapi dolgok közül például nekem a gyorshajtás és a traffipax az, ami bosszant. Mindenki állampolgári jogának tartja, hogy büntetlenül gyorshajthasson, s őt ne fotózza a "kö**ög rendőr", aki ide-oda amoda elbújva méreget. És hiába mondom nekik, hogy ha betartják a szabályokat (legalább nagy vonalakban), a rendőr nem fogja őket lefotózni, akár az út széli bokorból, akár a föld alól traffizik is. Meg ugye jönnek a dumával, hogy jó az út, meg hogy meg tud állni, meg látja, meg efféle. És itt sem érti, hogy ő egy állampolgár, az ő feladata a szabályok betartása. A szabályok meghozatala, felülbírálása meg az illetékes hatóság feladata, ne gondolja már hogy egy volán mögül ő majd ezt megteheti.
Tipikusan az jut erről eszembe, mikor a pályán száznegyvennel előz az ember, s megérkezik mögé az aktuális észlény olyan kétszáz körül és nyomja a dudát meg a fénykürtöt, meg van sértődve hogy feltartják. Nem egy ismerősöm van ilyen, s nem értik meg, hogy van aki szeret a szabályokkal összhangban közlekedni, ne várja el tőle, hogy az ő kedvéért majd 180-nal előz. Próbálom elmondani, hogy várja ki amíg száznegyvennel "eldöcög" a kamionkonvoj mellett, utána úgyis bemegy jobbra a "csigabajnok", de... nem érti. Szerinte aki lassú (értsd: nem megy kétszázat) az takarodjon a külső sávba, ne tartsa fel őt.
Szóval van hová fejlődni, hisz ez a mindennapi életnek csak egy ici-pici szegmense.
És most eszembe jutott (hozzászerkesztek) hogy tök érdekes, az amerikai azt mondja: "két órányira" van az úti célja. Nem azt, hogy mondjuk száz mérföld, vagy hogy "ha jobban megnyomom neki, másfél óra alatt ott vagyok". Más azért ott a szabályok tisztelete.
Nem közlekedéssel kapcsolatos, de hasonló sztori: apám az előző évszázadban részt vett egy projektben mint informatikus (adatbázis-szakértő), aminek célja a Matáv kártyás telefon rendszerének implementálása volt országszerte. A Matáv egy már évek óta létező és kiforrott francia rendszert licencelt és vásárolt meg hazai használatra, apámék feladata volt az informatikai háttér létrehozása, dokumentálása, stb. Voltak is annak idején kártyás telefonok bőven, még éppen a mobiltelefon-éra beköszönte előtt pár évvel. Igen ám, csak olyan problémába ütköztek, ami a franciáknál sehogyan sem volt megoldva, még ledokumentálva sem volt, hogy ilyen problémával szembesültek volna: a magyarok elkezdtek csalni. Szájról szájra terjedtek a praktikák, a kártya melyik részét kell leragasztani, hogy működjön, de ne vonja le a kreditet, vagy hogyan kell megpatkolni a telefonkártyát, hogy örök életű legyen. Persze a metrikák azonnal kimutatták, hogy egy csomó telefonfülkéből órákig telefonálnak, akár külföldre is, extrém mennyiségben, és vizsgálatot rendeltek el. Felkeresték a franciákat, hogy ezzel mit lehet csinálni. Azok teljesen el voltak képedve... ők még soha nem találkoztak ilyesmivel. Nem tudtak arról, hogy ez bárhol is probléma lett volna, pedig a rendszerüket már Nyugat-Európa számos országában használták akkor. Egyszerűen senki nem gondolt arra, hogy valakinek eszébe juthat ilyesmivel csalni, ami alapesetben ugye egy filléres dolog. Végül kellett egy alprojektet felépíteni aköré, hogy hogyan lehet megakadályozni a csalást... ezt megvalósítani szintén nem kis pénzbe került, de onnantól legalább a kiesés csökkent.

Nem akarok demagóg lenni, nyilván ha a nyugati rendszerekkel lehetett csalni, akkor csaltak is vele. Minden országban, mindenre kiterjedően vannak olyanok, akik így állnak hozzá a dolgokhoz, de lehet, hogy sokkal kisebb mértékben, mint itt. A másik az, hogy a nyugat-európai csaló a nagy pénzre utazik, itt viszont a kultúra része, sőt, mi, magyarok, jobban kedveljük a kis mértékű csalást, amivel nehéz lebukni. Ha visszamegyünk a gyorshajtáshoz, akkor is szerintem nem a 200-al, 240-el hajtók vannak többségben, ők csak egy marginális kisebbség. Többségben azok vannak, akik 90-nél 100-al, 130-nál 140-el, 145-el mennek, mert azt még nem méri be a traffipax. (Bevallom, amikor sokat pályáztam, én is rendszeresen belőttem 140-re a sebességet, nem is tudom, miért, mit számít az a 10 km/h).

Hogy mi az oka ennek, nem tudom. Biztos hozzájárul a több értelmetlen szabály és a rosszabb általános anyagi helyzet is. Talán több ember választaná a tisztességes utat sok mindenben, ha lenne rá pénze, vagy sok szabályt nem akarna áthágni az ember, ha a szabálynak önmagában lenne értelme. Ez viszont nem magyarázza azt, amiről beszéltem, a pitiáner csalást, ami jelen van nálunk az élet minden szegmensében. Maximum talán az, hogy mi mindenen spórolni akarunk egy kicsit, mert "sok kicsi sokra megy". (Ahogy ismerősöktől hallottam, tőlünk keletebbre és délebbre is hasonló a helyzet, sőt, még sokkal rosszabb.) Erről biztos lehetne egy tanulmányt írni. :)
Delorean DMC-12. The car of the future.

Avatar
Szabi
Időparadoxonelhárító
Időparadoxonelhárító
Hozzászólások: 751
Csatlakozott: 2013.11.23. 11:27

Re: Elado DMC-k

HozzászólásSzerző: Szabi » 2014.08.20. 20:01

Motortűzben elhunyt Deló. De az elejét vajon miért feszegették fel?

Kép

Avatar
Jürgen
Időfigyelő
Időfigyelő
Hozzászólások: 126
Csatlakozott: 2012.08.12. 19:21
Tartózkodási hely: Lethbridge, Alberta, Kanada
Kapcsolat:

Re: Elado DMC-k

HozzászólásSzerző: Jürgen » 2014.08.20. 22:29

Motortűzben elhunyt Deló. De az elejét vajon miért feszegették fel?


Nehogy felhasználhatóak legyenek az elemek később. Látom a csomagtértető felfeszegetésével sikerült sérülést okozni a left front fenderben is, mert miért ne...
Delorean DMC-12. The car of the future.

Avatar
p-parker
Kronos - Minden idők ura
Kronos - Minden idők ura
Hozzászólások: 2475
Csatlakozott: 2009.03.07. 16:55
Tartózkodási hely: Szolnok megye.
Kapcsolat:

Re: Elado DMC-k

HozzászólásSzerző: p-parker » 2014.08.21. 19:48

Az egyik felnit elfogadnám ,persze csak dísznek ! :)

Avatar
Szabi
Időparadoxonelhárító
Időparadoxonelhárító
Hozzászólások: 751
Csatlakozott: 2013.11.23. 11:27

Re: Elado DMC-k

HozzászólásSzerző: Szabi » 2014.08.21. 20:56

Az egyik felnit elfogadnám ,persze csak dísznek ! :)
Én felraknám egy igényes tuning-Golfra :)
Kép
vagy röfi-Passatra
Kép
(photoshop amúgy mind a kettő)

Avatar
p-parker
Kronos - Minden idők ura
Kronos - Minden idők ura
Hozzászólások: 2475
Csatlakozott: 2009.03.07. 16:55
Tartózkodási hely: Szolnok megye.
Kapcsolat:

Re: Elado DMC-k

HozzászólásSzerző: p-parker » 2014.08.21. 21:32

Szerencse
Szerintem is ! :lol:

Avatar
Sidaries
DCM alapító tag
DCM alapító tag
Hozzászólások: 3188
Csatlakozott: 2008.09.04. 14:23
Kapcsolat:

Re: Elado DMC-k

HozzászólásSzerző: Sidaries » 2014.08.24. 14:58

Amúgy a magyar is jellemzően valahogy így értelmezi a sebességhatárt:
Kép

Tökéletesen egyetértek a táblával, mert 90-es táblánál én is 100-zal megyek. Városban általában 50-55, pályán marad a 130. Az én okom nagyon egyszerű. Azon a sebességen megyek, ahol az autó a legjobban érzi magát. Nem ahol a legkevesebbet fogyasztja, hanem ahol a legjobban működik.
A fogyasztásfetisiszta tötymörgőktől idegbajt kapok. Ha valaki 90-es táblánál 70-nel bóklászik és közben folyamatosan nézi a benzinszintjelzőt, akkor egyből küldeném nekik a 30e Ft-os csekket. 15 km felfele = 30e Ft. Akkor legyen ugyanez lefelé is. Ha pedig félelemből nem megy gyorsabban akkor adja vissza szépen a jogsiját, mert mindenkit veszélyeztet.
Lehet hogy kicsit arrogáns és intoleráns a véleményem, de elég sokat vezetek és engem ezek idegesítenek a legjobban. A gyorshajtók közel sem annyira.

És még valami az itthoni vezetési kultúráról. Jöttem haza tegnap a Deloreannel szakadó esőben kb. 100-zal a belső sávban autópályán. Előztem pár másik autóssal együtt, mert a külsőben 80-nal haladt a forgalom. Mentem a többiek után és beleállt a seggembe egy tipikus terepjáró és nekiállt villogni. Egész Európát végigjártam már és sehol nincsen levillogás, csak nálunk. Persze elengedtem, hogy aztán egyel előrébb úgyis lelassítson, mert úgysem tudott jobban menni.

Avatar
Szabi
Időparadoxonelhárító
Időparadoxonelhárító
Hozzászólások: 751
Csatlakozott: 2013.11.23. 11:27

Re: Elado DMC-k

HozzászólásSzerző: Szabi » 2014.08.25. 10:57

nem jártad akkor végig egész Európát. a volt szoci országokban a legtöbb helyen van levillogás, sőt, Pozsony mellett direkt befékezett előttem egy f@sz, miután elengedtem (80-as táblánál volt pofám 80-nal menni, és akkor mentem ki, amikor volt helyem, majd vissza mögé).
Jó, hát arrafelé nagy eséllyel rühellik a magyarokat, szóval nem a sebességednek szólt a dolog, hanem a rendszámtábládnak.

Avatar
Sidaries
DCM alapító tag
DCM alapító tag
Hozzászólások: 3188
Csatlakozott: 2008.09.04. 14:23
Kapcsolat:

Re: Elado DMC-k

HozzászólásSzerző: Sidaries » 2014.08.25. 11:22

nem jártad akkor végig egész Európát. a volt szoci országokban a legtöbb helyen van levillogás, sőt, Pozsony mellett direkt befékezett előttem egy f@sz, miután elengedtem (80-as táblánál volt pofám 80-nal menni, és akkor mentem ki, amikor volt helyem, majd vissza mögé).

Jogos. Nyugat Európára gondoltam.

Avatar
Szabi
Időparadoxonelhárító
Időparadoxonelhárító
Hozzászólások: 751
Csatlakozott: 2013.11.23. 11:27

Re: Elado DMC-k

HozzászólásSzerző: Szabi » 2014.08.25. 16:34

a horvátoknál is sok barom van. azok pedig elvileg nem utálnak minket.
Utál itt mindenki mindenkit :)

Avatar
Sidaries
DCM alapító tag
DCM alapító tag
Hozzászólások: 3188
Csatlakozott: 2008.09.04. 14:23
Kapcsolat:

Re: Elado DMC-k

HozzászólásSzerző: Sidaries » 2014.09.01. 14:56

Hát Bopat van aki még nálad is bátrabb. A csávó extrém áron vett egy extrém rossz autót.


Kb. 16000$, képek lent.

Avatar
Szabi
Időparadoxonelhárító
Időparadoxonelhárító
Hozzászólások: 751
Csatlakozott: 2013.11.23. 11:27

Re: Elado DMC-k

HozzászólásSzerző: Szabi » 2014.09.02. 19:47

Hát Bopat van aki még nálad is bátrabb. A csávó extrém áron vett egy extrém rossz autót.

Kb. 16000$, képek lent.
Hogy tud egy autó ilyen állapotba kerülni?

Avatar
Bopat
Kronos - Minden idők ura
Kronos - Minden idők ura
Hozzászólások: 3976
Csatlakozott: 2009.04.14. 23:51
Tartózkodási hely: BB
Kapcsolat:

Re: Elado DMC-k

HozzászólásSzerző: Bopat » 2014.09.02. 22:34

Hát Bopat van aki még nálad is bátrabb. A csávó extrém áron vett egy extrém rossz autót.


Kb. 16000$, képek lent.
Hűha

Ez nem semmi. Ez sokkal rosszabb állapotban van mint az enyém.
Ezért 16 ezret fizetni? Max 1600 dollárt :)

De komolyan, itt nagyon sokminden hiányzik. Az enyémben majdnem minden megvolt, igaz pár dolog jobb lett volna ha nem lett volna, pl motor :)


Vissza: “DMC-12”

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 33 vendég